Isnin, 20 Mei 2013

KABSYAH BINTI RAFI : KESYAHIDAN PUTERANYA MENGGONCANG ARASY ALLAH.(PART 3)

Peranan Kabsyah dalam Perang Badar
Ketika Perang Badar , Ummu Sa'ad mendorong dan memberi semangat kedua puteranya Sa'ad bin Mu'adz dan 'Amr bin Mu'adz ra untuk ikut berjihad. Ummu Sa'ad sangat bahagia kedua anaknya menyertai  misi tersebut. Bahkan sang ibu berharap puteranya  syahid di jalan-Nya. Namun takdir berbeza, mereka pulang dengan selamat dan memperoleh kemenangan. 
Peranan Kabsyah dalam Perang Uhud
Usai Perang Uhud, para muslimah termasuk Ummu Sa'ad bergegas keluar rumah, untuk memastikan keselamatan Rasulullah SAW. Sebelumnya, tersebar berita banyak kaum muslimin gugur dalam peperangan itu, termasuk salah seorang putera Ummu Sa'ad yaitu 'Amr bin Mu'adz ra.
Dalam perang itu 'Amr bin Mu'adz perang dengan gagah berani, hingga menjemput syahid.
\Ummu Sa'ad / Kabsyah binti Rafi 'dalam Perang Khandak
Ummu Sa'ad, menyeru anaknya Sa'ad bin Mu'adz untuk bersegera berangkat berperang. Hingga ia tidak memperhatikan bahawa baju besi yang dipakai puteranya tidak sempurna, seluruh sikunya terbuka dan terlihat jelas. Bahkan 'Aisyah ra sempat mengingatkan hal tersebut. Rupanya itulah jalan menuju syahid. Sa'ad bin Muadz akhirnya menemui ajal, setelah urat lengan yang terkena panah menimbulkan luka yang cukup parah dan tidak sembuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Asaalamualaikum...
jangan lupa tinggalkan komen anda yerp:)