Khamis, 16 Mei 2013

BAB TAHARAH (BAHAGIAN 2)


SOALAN 9:MAKANAN DIMASUKI SEMUT

Soalan:Adakah benar kenyataan umum menyatakan makanan/minuman yang dimasuki semut boleh melemahkan minda orang yang makan?Adakah makanan dan minuman ini perlu dibuang?
Jawapan :Semut yang masuk ke dalam makanan itu perlu dibuang,dan makan itu boleh dimakan kerana yang dilarang adalah makan semut /serangga yang dianggap keji.Tidak dilarang makan makanan itu selepas semut itu dibuang.
SOALAN 10:MEMBERSIHKAN BARANG BUNDLE

Soalan:Bagaimana cara menyucikan pakaian atau barangan bundle yang dibeli kerana tidak mengetahui pemilik asalnya,sedangkan kebanyakannya dibawa dari luar negara?
JawapanSekiranya disyaki barang itu suci,maka sunat membasuh sekurang kurangnya sekali hingga bersih.Tapi sekiranya diyakini barang itu tidak suci,membasuhnya adalah wajib.
SOALAN 11:BANGKAI DALAM AIR

Soalan :Saya pernah bermain air banjir dan ternampak.bangkai anjing berhampiran tempat saya bermain itu.Adakah saya perlu menyamak badan saya?
Jawapan:Tidak wajib samak  sekiranya bangakai anjing itu tidak bersentuhan dengan anggota badan saudara.Melainkan sekiranya berada di dalam air sedikit seperti di dalam kolam yang kecil,wajib dibasuh.
SOALAN 12 :VETERINAR (PAKAR HAIWAN) MEMEGANG ANJING.

Soalan:Seseorang muslim bekerja sebagai veterinar.Ada pelanggan yang mahu anjingnya dirawat.Adakah boleh beliau memegang anjing dalam situasi ini?
JawapanSekiranya boleh dirawat dengan memakai sarung tangan,maka perlu memakai sarung tangan.Tetapi sekiranya,tidak boleh memakai sarung tangan,wajib membasuh tangan selepas merawat anjing itu dengan tujuh kali basuhan dan salah satu basuhan itu adalah dengan air tanah.
SOALAN 13 :MENTAYAMUNKAN MAYAT.

Soalan:Sekiranya tiada air bagi memandikan mayat,adakah boleh mentayamumkan mayat itu?
Jawapan :Sekiranya tidak ada air bagi memandikan mayat,wajib tayamumkan mayat itu sebagai ganti kepada mandi.Demikian juga boleh tayamumkan mayat atas sebab keadaan mayat tidak boleh dimandikan seperti mayat yang terbakar ataupun seumpamanya.Sekiranya dimandikan,boleh menyebabkan tercabut daging ataupun kulitnya.














Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Asaalamualaikum...
jangan lupa tinggalkan komen anda yerp:)