Isnin, 20 Mei 2013

KABSYAH BINTI RAFI : KESYAHIDAN PUTERANYA MENGGONCANG ARASY ALLAH.(PART 1)


Shahabiyah yang akan kita ikuti kisahnya kali ini, adalah seorang tokoh ibu yang sentiasa mendorong puteranya bersegera terjun ke medan jihad. Dia telah merelakan kedua puteranya syahid demi meninggikan kalimah Allah dan meraih jannah. Dialah Kabsyah binti Rafi 'bin Mu'awiyah bin' Ubaid bin al-Abjar al-Khudriyyah.

Kabsyah binti Rafi 'adalah ibunda Sa'ad bin Mu'adz al-Asyhali pembawa bendera kaum Anshar dan salah seorang anggota majlis syura ketika Perang Badar. Kesyahidannya menggoncang 'Arasy, membuat Allah tersenyum dan diiringi oleh 70 ribu malaikat.

Kabsyah berkata

Hidayatut taufik menembus keimanan Sa'ad bin Mu'adz melalui da'wah yang disampaikan Mush'ab bin 'Umair. Beliau adalah utusan Rasulullah SAW ke Yatsrib / Madinah. Atas izin Allah dengan cahaya Islam yang memancar di wajahnya dan lisan yang terbimbing, dua tokoh besar Madinah taslim, iaitu Sa'ad bin Mu'adz dan Usaid bin Hudhair.

Atas kemurahan-Nya juga keislaman Sa'ad bin Mu'adz diikuti oleh seluruh bani Abdul Asyhal, tidak seorangpun membantah seruannya sebelum matahari terbenam. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar.

Tidak ketinggalan Ummu Sa'ad bin Mu'adz yaitu Kabsyah binti Rafi ', pada hari itu juga ia memeluk Islam. Kebersihan jiwa dan keikhlasan, mempermudah kemasukan cahaya iman kedadanya. Rasa syukur dan kebahagiaannya menjadi sempurna ketika rumah yang didiaminya menjadi pusat perkembangan da'wah kala itu. Sehingga Kabsyah mempunyai peluang turut memberi impak  yang terbaik dalam menyebarkan kemuliaan Islam ke seluruh pelosok Madinah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Asaalamualaikum...
jangan lupa tinggalkan komen anda yerp:)