Khamis, 16 Mei 2013

BAB TAHARAH (BAHAGIAN 1)



SOALAN 1 :MINYAK WANGI TANPA ALKOHOL
Soalan : 
Seorang menyapu minyak wangi tanpa alkohol pada tangan,kemudian mengambil air sembahyang.Apakah solatnya sah sedangkan baunya masih ada pada tangan ?
Jawapan : Sekiranya wangian itu adalah jenis yang tidak menghalang air sampai ke anggota wuduk,wuduknya sah.Dia tidak perlu membasuh kesan wangian itu dahulu sebelum mengambil wuduk.
Tetapi sekiranya wangian itu jenis berminyak disapu pada anggota wudhuk seperti pada tangan,maka ia perlu perlu dibersihkan dahulu sebelum mengambil wudhuk.
Sekiranya wangian itu bukan oada bahagian anggota wudhuk seperti pada leher,maka tidak mengapa mengambil wudhuk tanpan membersihkannya terlebih dahulu.
SOALAN 2 : PENGGUNAAN BOTOL ARAK.
Soalan :
Apakah boleh saya menggunakan botol arak bagi mengisi air minuman seperti air mineral untuk saya minum?
Jawapan :
Harus menggunakan botol arak bagi mengisi air /bahan lain dengan syarat botol itu dibasuh terlebih dahulu sehingga bersih.Manakala,label arak yang ada pada botol itu perlu dibuang atau ditutup supaya perkara yang diharamkan oleh agama tidak tersebar,
SOALAN 3 :SAMAK JAKET KULIT KHINZIR
Soalan :
Saya tinggal di luar negara.Suatu hari,saya tersentuh jaket kulit kawan saya yang diperbuat daripada kulit khinzir.Saya sudah samak tangan saya,tetapi apakah perlu saya menyamak baju kerana tersentuh jaket itu?
Jawapan:
Sekiranya jaket itu dan tangan saudara kering,tangan dan baju2 saudara itu tidak wajib dibasuh atau disamak.Tetapi,sekiranya jaket itu atau tangan saudara basah,wajib basuh tangan saudara kerana melekat najis dari jaket itu ke tangan saudara.
Caranya,basuh tangan dengan air tanah yang keruh kemudian bikas dengan air bersih sebanyak enam kali.
SOALAN 4 :BAWA LORI NAJIS
Soalan : Saya pernah mendengar pendapat menyatakan perbuatan ornag islam yang bawa lori najis adalah haram kerana membawa najis.Apakah pandangan ini berasas?
Jawapan :
Tidak haram membawa lori najis sebab bukan kita sengaja lumurkan najis itu pada badan.Pandagan ini tidak ada asasnya dalam agama islam.
SOALAN 5 :KASUT BERKULIT BABI
Soalan:
Seorang rakan  saya memakai kasut yang diperbuat daripada kulit babi.Adakah dia perlu menyamak kakinya?
Jawapan:
Sekiranya krtika menyentuh kulit kasut itu,tangan dan kasut itu kering,maka tidak wajib basuh kerana najis tidak berpindah ke tangan.Tetapi,sekiranya salah satu sama ada tangah ataupun kasut itu basah,wajib samak dengan membasuh tangan tujuh kali dan salah satu daripada tujuh kali itu dibasuh dengan air tanah.

SOALAN 6 : KEMEJA SUTERA CAMPURAN 


Soalan :
Kebanyakan kemeja batik sutera campuran yang dijual di terengganu mengandungi kira-kira 30 % sutera,Adakah harus ini dipakai oleh lelaki?
Jawapan:
Menurut pendapat yang muktamad dalam mazhab syafie,lelaki boleh memakai kain yang ditenun daripada benang sutera dan benang bukan sutera seperti benang kapas dengan syarat kandungan benang suter itu kurang daripada kandungan benang lain,
Ini juga pendapat sarjana fikah mazhab hambali.
SOALAN 7 :SAMAK KERETA TERKENA ANJING

Soalan:
Saya bekerja dengan majikan islam tetapi pejabatnya terletak berhampiran kedai pengusaha cina yang memelihara anjing.Setiap hari,kereta saya bersentuhan dengan anjing,malah anjing itu juga pernah tidur di bawah kereta saya.Apakah saya perlu samak kereta saya?Jika perlu,bagaimana caranya?
Jawapan :
Dalam keadaan seperti yang saudara ceritakan,tidak wajib membasuh kereta saudara sama ada di bahagian atas ataupun bhagian bawah kereta kecuali saudari nampak najis anjing itu pada kereta saudara.
Sekiranya memang ada najis anjing terkena pada pintu kereta,buang najis itu terlebih dahulu.Kemudian basuh tempat yang kena najis itu dengan air tanah dan dibasuh pula selepas itu dengan enam kali basuhan air bersih.
SOALAN 8 :ADAB MASUK TANDAS

Soalan :
Adakah perlu menutup kepala ketika ingin masuk ke dalam tandas membuang air besar darn kecil?
Jawapan :
Antara adab masuk ke tandas adalah menutup kepala sebagaimana yang disebut dalam kitan2 karangan sarjana islam.Oleh itu,sekiranya seseorang memasuki tandas tanpa menutup kepala,hukumnya tidak haram.Tetapi ia menyalahi adab yang baik.
                                                                                           (Rujukan Kitab SabilalMuhtadiin)









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Asaalamualaikum...
jangan lupa tinggalkan komen anda yerp:)