Isnin, 17 Jun 2013

BILAL BIN RABAH :MUAZIN PERTAMA DALAM ISLAM (PART 4)








Kelebihan beliau

Bilal menjadi tukang azan Rasulullah ss.a.w sepanjang hidup beliau. Pernah berlaku suatu ketika semasa Rasulullah s.a.w wafat, Bilal mengumandangkan azan tetapi apabila sampai kepada perkataan yang bermaksud: Aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad adalah Rasulullah, Bilal menangis tersedu-sedu kemudian meminta daripada Abu Bakar r.a supaya mengecualikan beliau daripada azan kerana beliau tidak dapat lagi menanggung kesedihan selepas kewafatan Rasulullah s.a.w.

Setelah itu Bilal pergi bersama-sama dengan delegasi dakwah pertama umat Islam kemudian beliau tinggal menetap di Darya (sebuah tempat berhampiran dengan Damsyik) sehinggalah Al-Faruq Umar bin Al-Khattab datang ke Damsyik dan meminta Bilal supaya mengumandangkan azan sekali lagi kerana Umar terlalu mengasihi dan menghormati beliau. Umar pernah berkata: "Abu Bakar adalah tuan kita dan beliau telah memerdekakan tuan kita," maksudnya ialah Bilal r.a.

Apabila Bilal mengumandangkan azan, Ummar dan seluruh para sahabat yang ada pada masa tersebut yang pernah mendengar suara azan tersebut pada zaman Rasulullah s.a.w terus menangis tersedu-sedu kerana mereka terlalu terkenangkan suara azan tersebutdan perasaan mereka terlalu tersentuh menyebabkan mereka semua menangis.



Kematian beliau

Bilal bin Rabah meninggal dunia setelah beliau mengalami sakit tenat di mana pada hari-hari tersebut beliau sering menyebut: "Besok kita akan bertemu dengan para kekasih Muhammad dan sahabat baginda.” Semoga Allah meredai beliau dan membalas segala jasa yang telah beliau berikan kepada Islam dengan balasan yang baik.



Love to be a blog writer,ana  :
  photo 742DB9E578B15D087A44B17F43889636_zpsa5893cd8.png
Comments
2 Comments

2 ulasan:

  1. bagus buat entri mcm ni
    dpt revise blik kisah2 mcm ni .
    ramai yg dah lupa perlu ada yg mengingatkan :)

    http://melangkaugarisan.blogspot.com/2013/06/masalah-makan-diri.html

    dlm blog ad fan page yg perlu di report sbb suka curi gmbar prempuan. help to delete the fan page ..please report the group :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah :) benar ukhti.Remaja skrg makin lupus dgn kisah2 serikandi islam .Kpop je tahu :( .Oke,nanti ana bantu rport page tu :)

      Padam

Asaalamualaikum...
jangan lupa tinggalkan komen anda yerp:)