Ahad, 16 Jun 2013

QARUN : KEKAYAANNYA MENGKUFURKAN.


Suatu ketika Qarun keluar ke hadapan manusia dengan satu iring-iringan yang lengkap dengan pengawal, hamba sahaya dan segala kemewahannya untuk memperlihatkan kemegahannya kepada kaumnya.

Saat itu, sebahagian manusia ada yang terfitnah (terpukau) dengan kekayaan dan perhiasan Qarun, mereka ingin sekiranya mereka mempunyai seperti yang dimiliki Qarun, tetapi orang-orang soleh di antara mereka berkata,

“Pahala Allah lebih baik bagi orang yang beriman dan beramal saleh.”  Ketika Qarun terus bersikap sombong dan bongkak, maka Allah membenamkan Qarun dan rumahnya ke dalam bumi, dan tidak ada seorang pun yang mampu menolongnya, dan ketika itu, orang-orang yang kelmarin bercita-cita akan kedudukan Qarun itu, berkata,

“Aduhai, benarlah Allah melapangkan rezeki  bagi siapa yang Dia kehendaki dari hamba- hambanya dan menyempitkannya; kalau Allah tidak melimpahkan kurnia-Nya atas kita benar-benar Dia telah membenamkan kita (pula). aduhai benarlah, tidak beruntung orang- orang yang mengingkari (nikmat Allah).”(QS. Al Qashash:82).

Sekian kisah qarun.Semoga Bermanfaat (^_^)
Kekayaan bukan jaminan segalanya.Jangan bangga dan takbur bila ramai orang dekat.terkadang mereka inginkan sesuatu.Namun,tatkala kita tak punyer apa-apa,kita sendirian.Hanya Allah Sebaik baik Penolong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Asaalamualaikum...
jangan lupa tinggalkan komen anda yerp:)